2012. március 10., szombat

Az oktatási környezet

Kezdjük azzal, hogy mi is az az oktatási környezet, és milyennek kellene lennie ideális állapotában. Az oktatási környezet, mely magában foglalja az oktatás kedvező körülményeinek biztosítását, valamint a tanári és tanulói résztvevőket is, igen sokféleképpen meghatározható. A mai információs társadalom által igényelt alapvető készségek és képességek kialakításához elengedhetetlen egy olyan tanulási környezet, amely alkalmas arra, hogy segítse a megváltozott tanítási-tanulási folyamatot, a nyitott információkészleteket felhasználó ismeretszerzést, ahol a tankönyv szövegén jóval túlmutató, kiegészítő források állnak a diákok és a tanárok rendelkezésére, és természetesen, amely lehetőséget ad az új technológiák hatékony használatának elsajátítására.

Az oktatási környezetnek négy színterét határoztuk meg: a kontakt oktatási tevékenységet, az online eszközökkel támogatott kontakt oktatási tevékenységet, az úgy nevezett blended learning-et és a távoktatást, mint oktatási környezetet. Most akkor boncoljuk szét őket, mi a különbség köztük.

A kontakt oktatási tevékenység alapvető lényege, hogy nem csatlakozik hálózathoz, és egy helységen belül sem tudunk hálózati vagy online kapcsolatot létesíteni a többiekkel, csakis és kizárólag személyesen, mint egy hagyományos tanórán. Ellenben, óriási előnye, hogy a verbális kommunikáció mellett, amely mondandónknak csupán 7%-át teszi ki (a megfigyelések és kutatások szerint, a vokális jelek 38%-ot, a testnyelviek pedig 55%-ot), megjelennek a nonverbális jelek is, melyek még inkább egyértelműsítik és nyomatékosítják mondanivalónkat, kérdéseinket, hangulatunkat, stb.

Az online eszközökkel támogatott kontakt oktatásnak már a nevében is benne van, hogy online eszközökkel spékelik meg a hagyományos értelemben vett, legalapvetőbb oktatási módszert. Ez azt jelenti, hogy hálózattal bővül a tanítási-tanulási folyamat, azonban, a hangsúly még mindig a személyes jelenléten van. Komenczi Bertalan meghatározása szerint, az elektronikus tanulási környezet "olyan tanulási környezeteket jelent, ahol a tanítás és tanulás feltételrendszerének kialakításánál meghatározó szerepe van az elektronikus információ- és kommunikációtechnikai eszközöknek". Ennél a pontnál illik megemlíteni az oktatási környezet eszközrendszerét is. Papp-Danka Adrienn, Az online tanulási környezet fogalmának értelmezési lehetőségei című cikkében (Oktatás-Informatika Folyóirat, 2011/1-2. szám) említést tesz az online tanulási környezet lehetséges eszközeiről is: "... a számítógépen és az általa biztosított platformokon túl egyéb technikai eszközök is rendelkezésünkre állnak, melyekkel az online tanulás megvalósulhat. Két izgalmas kérdés merülhet fel az eszközhasználattal kapcsolatban: (1) az oktatási folyamatban melyik eszköz milyen mértékben fog elterjedni (pl. mobiltelefon: Benedek, 2007), (2) egyéni vagy közösségi tanulási környezetek használatát inspirálják-e az egyes eszközök." Papp-Danka Adrienn azt is hangsúlyozza cikkében, hogyha az online tanulás bármelyik formáját is vesszük alapul, ebben a tanulási környezetben sokkal nagyobb a tanló egyéni felelőssége. A számítógéppel segített tanulási környezetben erőteljesebben jelen van az önszabályozó tanulási képesség. Ezek a jelenségek jellemzőbbek lesznek majd a későbbiekben írt távoktatásos tanulási-tanítási formára, de az online eszközökkel bővült kontakt oktatási tevékenység esetében is előfordulhatnak.

Blended learning.
Ez amolyan vegyes tanulást jelent, de komplex tanulásnak is nevezik. Emberközpontúság, formális és informális tanulás egyaránt, és a technológiára való alapozás egyaránt jellemzi. Lehet egyéni és társasági, de irányított vagy felfedezés-orientált is. A blended learning értelmezésében, már nemcsak kontaktról szól a tanulás-tanítás, hanem virtuális környezetben megoldható feladatok is jól elkülöníthetők. Igazság szerint, ez a fajta tanulási-tanítási módszer a leggyakoribb forma. Ahogy hallhattuk a webináriumon is, jobban működik egy online közösség is, ha előtte személyesen is találkoznak a résztvevők. Ezt anno valakinek a blogjánál egy hozzászólás formájában részleteztem én is, mivel az illetővel nem teljesen értettem egyet abban, hogy egy konnekt csoport, amely résztvevői közül nem mindenki ismeri a többieket, hatékony munkára serkenti a tagokat és jó kapcsolatteremtő és összekovácsoló erővel hat a résztvevőkre. Ebben nem is lenne hiba, azonban az én véleményem is az volt, kiegészítésképpen az előzőhöz, hogy egy konnektivista csoport, szerintem legalábbis, jobban működik együtt, ha a csoporttagok legalább egy korábbi alkalommal már találkoztak. Így, pl. a Second Life programban, nagy előny lehet, ha az avatarokhoz személyeket, igazi arcokat és személyiségeket is tudunk társítani. Kétségkívül azonban, a konnektivista csoport lényege az együttműködés, az egymással való tudás- és információmegosztás, viták és beszélgetések generálása és indítása. 

A személyes gondolataim, véleményem mellett megkerestem a blended learning professzionálisabb fogalomleírását is: a blended learning, tanulás és oktatáselméleti, módszertani alapokon nyugvó átfogó infopedagógiai stratégia, mely a tanulást támogató rendszer révén – az emberi lét változatos megismerési, és kommunikatív formáit integrálva – tér -és időkorlátok nélkül biztosítja a tanuló számára az optimális ismeretelsajátítást. Olyan oktatási technológia, mely a képzéshez változatos, tanulási környezeti elemek (módszerek és eszközök) – hagyományos és virtuális tantermi tanulási formák, személyes és távolsági konzultáció biztosításával, nyomtatott- és elektronikus tananyagok segítségével magas-színvonalú (hi-tech) infokommunikációs eszközök révén a tananyagot kooperatívan, változatos módszerekkel, egyénre szabott formában teszi hozzáférhetővé, biztosítja tanulók előrehaladási ütemének ellenőrzését értékelését.

Sokféle képzéstípusra lehet rásütni, hogy blended learning-et alkalmazva oktatnak. Ilyen pl. egy iskolai tanteremben, a tanóra folyamán alkalmazott számítógép, de ilyen az a webinárium is, melyet szerdánként láthatunk online a ustream videók segítségével. A nyitott képzések esetén is, vagy az IKT eszközöket használó távoktatást és a számítógépes multimédiával, web tartalmakkal támogatott önálló tanulást is a blended learning fogalmával illethetjük. A multimédiás oktatóprogramok, az internetes kollaboratív eszközöket használó tréningek, a mobil infokommunikációs technológiával támogatott oktatási formák, a hagyományos jelenléten alapuló oktatás és konzultáció, valamint a távoktatás elektronikus tanulási környezetének illetve tananyagainak különböző változatai (pl.: formális-informális tanulás, virtuális együttműködési formák, önálló tanulást támogató formák, stb.), a televíziós oktatás (főleg, ha a digitális televíziózás új interaktív lehetőségeit használja ki a kurzus), mind-mind, egytől-egyig a blended learning kategóriába sorolható.

A negyedik oktatási környezet vagy színtér, ahogy tetszik, a távoktatás. A távoktatásnál fontod megjegyezni, hogy önmagában nem zárja ki a személyes találkozást, de a feladatok és maga az oktatás döntő többsége online, vagyis virtuálisan zajlik (pl. Seond Life tanórák). A tapasztalatok azt mutatják, hogy az online közösségek egy idő után személyesen is elkezdenek találkozni (az megjegyzendő, hogy bár, ez egy követendő dolog, szerintem, hiszen, a személyes emberi kapcsolatok "népszerűsítéséhez" járul hozzá, Magyarországon sajnos, kevésbé jellemző mégis). 

Az oktatási környezetek színterei és a hozzájuk tartozó eszközrendszerek skálája igen színes. Említésre méltó ebben az esetben a szimuláció és a számítógépes játékok megjelenése az oktatásban (egyszerűen nem tudok mást felhozni most sem, mint a Second Life programot), és itt fontos kiemelni, nem szabad megriadni a számítógépes játékoktól, hiszen egy-egy játékkal adott képességeket lehet fejleszteni. Persze, vannak olyan játékok, amik nem kimondottan a képességek és készségek fejlesztésére lettek megtervezve (milyen meglepő?! :) ), mégis, fejleszt olyan készségeket, melyekkel a tervezők, játékkészítők nem számoltak korábban, csak utólag derülnek ki. Egy korábbi blogbejegyzésemben már ismertettem az m-learning fogalmát, ez a mobil tanulási környezetet jelenti, és a lényege, hogy bárhonnan hozzáférnek a tartalomhoz, az ezt a formát használók. Ez, ha belegondolunk tökéletes példa arra, hogy bárhol képesek vagyunk tanulni, információhoz jutni, tértől és időtől függetlenek lehetünk. Online eszközrendszerek a tanulás támogatásában, ez lehet bármi, ami online elérhető és a tanulási metódust segíti elő (pl. slideshare, googledocs, stb.). És ha már online eszközrendszerek, itt van mindjárt az online közösségek fogalma, amilyen pl. az egyik leghíresebb is, a facebook közössége. A közösségi portálon alakult kis csoportokat összetartja a közös cél és a közös érdeklődés is (pl. Facebook KONNEKT csoport). Az online tanulási környezetek elsődleges szempontja a tanulási cél - ez mindegyikre érvényes. A virtuális oktatási környezeteket meg kell különböztetnünk az online környezettől, míg az első a 3D-s megjelenést, takarja, addig a második megjelenési formája 2D-ben történik. 

Az oktatási környezet technológiájáról már csak pár szót ejtenék. Az egyes színterekre egyaránt vonatkozik, hogy tartalomközpontúak, hozzájárulnak az egyéni tanulás elősegítéséhez, illetve, a mobiltanulás lehetősége (helytől és platformtól függetlenül). Nem esett szó még az online tanulási környezeteken belül az LMS rendszerekről, amik úgy nevezett tanulást menedzselő rendszerek, mint amilyen az ELTE moodle felülete, vagy a moodle-hoz hasonló ilias-rendszerek (melyek ingyenes programok, szerte a világban). És említésre méltóak az LCMS rendszerek, melyek a tanulást és tartalmat egyaránt menedzselik, ilyen a facebook közösségi site is. Végezetül elmondanám, hogy a multimédia jelentősége is felértékelődik az oktatásban. A multimédia olyan kommunikációs eszköz, amely szöveget, grafikát, animációt, képet és hangot használ fel az ismeret átadásához, és biztosítja a digitális információ interaktív elérhetőségét. Napjainkban a multimédia-eszközök szerepe meghatározó az oktatásban és az élet számos egyéb területén. Az oktatásban az a jelentősége, hogy nagy tömegű információ komplex dokumentálását, interaktív feldolgozását teszi lehetővé.

Soraimat nem tudom, hogyan kellene lezárnom, így egyszerűen csak további szép napot kívánok! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése