Az elkövetkezendőkben tanári kérésre nem csak saját szellemi
tulajdonomat teszem közzé, hanem egyik kedves csoporttársamét, akivel
minden előismeretség nélkül egy párba soroltak minket. Ez a
blogbejegyzés nem más, mint a távoktatás diadala:) Hiszen azóta sem volt
a Second Life-os találkozón, vagy a gmail chat használatán túl
személyes kapcsolatunk, mégis közös produktumunkat szeretném bemutatni a
tisztelt közönségnek:) :
„Az oktatási folyamat szintjén az egységességet az együtt oktatott
gyerekek számára a megegyező tanulási feltételek biztosítása, a
differenciáltságot az eltérő, a tanulói sajátosságokra tekintettel levő
tanulási feltételek biztosítása jelenti."
(M. Nádasi Mária, 1986.)
A differenciálás az oktatási folyamatot alapvetően meghatározó
didaktikai alapelv, melyre a folyamat egésze során (tervezés, levezetés,
értékelés) figyelemmel kell lennünk.
A differenciálás alapelve szerint a tanulókat a közöttük lévő különbségek szerint kell kezelni.
1.) Elsődlegesen az alapelv érvényesüléséhez fel kell ismerni
a tanulók közötti különbségeket. Mik lehetnek ezek a különbségek?
Minden, hiszen tudjuk, hogy nincs két egyforma ember. A tanulás
szempontjából a tanulók másfajta tanulási stílusokat képviselnek, és
ezek alapján másfajta tanulási utakat járnak is be. Lehet a tanulók
auditív, vizuális, dinamikus stb., azaz előnyben részesítheti a hang-,
az illusztráló anyagokat, vagy tanulhat könnyebben egyénileg, csendben,
vagy csoportban, brainstorming-olva.
A mai modern digitális interaktivitásnak teret adó eszközöknek
rengeteg olyan funkciója van, főleg ha rendszergazdaként vagyunk jelen
bennük, melyekkel diagnosztizálhatjuk ezeket a különbségeket.
Természetesen ki kell, és ki is kell akarni használni ezeket a
funkciókat, ha eredményesebbek szeretnénk lenni a folyamatban, azaz
célunk, hogy a tanuló minél hatékonyabban sajátítsa el a tananyagot, és
így hosszabb távon legyen az anyag sajátja.
Alkalmas technológiai háttér:
- digitális identitás
- digitális lábnyom
- online tevékenységek
2.) A tanulók közötti különbségeket kezelni is tudni
kell. Alapja, hogy senkit sem rekesztünk ki, illetve egyénenként más
feladatokat adjunk. Utóbbi nem egyenlő a pedagógusok által oly nagyon
kedvelt a jobbnak több, a rosszabbnak kevesebb feladatot adunk
„módszerével”. A lényeg a feladatok jellegi különbségében van, például,
hogy milyen érzékszervünkre hat visszacsatolva a tanulási stílusokhoz,
vagy az egyéni vagy a csoportban való tevékenykedtetésre.
3.) Végül használjuk a különbségeket! Egy hagyományos
kontakt, offline oktatásban a különbségek leginkább nehézséget
jelentenek, hiszen a tanár nem tud annyi figyelni, egy helyen és időben.
Azonban a blended learningben, vagy a távoktatásban ez a tényező
kiküszöbölhető főleg, hogy annyi különféle interaktív WEB 2-es
alkalmazás áll lehetőségünkre, amelyek mind máshogy tevékenykedtetik a
tanulót.
Mint látható tevékenységközpontú oktatásban sokkal jobban működhet a
differenciálás, mivel ha csak feladjuk az anyagot kevéssé fog
reflektálni a különbségekre az például, hogy hogyan osztom részekre a
tananyagot, hiszen ugyanúgy csak szöveg marad, amit be kell „vágni”; a
fentieknek megfelelően viszont a WEB 2-es alkalmazások különbözősége
szélesen lefedi a tanulók különbözőségét is.
Ráadásul a kiindulási pontunk, azaz a különbségek felmérése is sokkal
egyszerűbb tevékenység közben. Egy szöveg, mint tananyag megtanulása
nem sok tanár által is látható tevékenységre sarkallja az egyént, hiszen
csak ül előtte, de ha létrehoz produktumot, vagy egy programban
navigál, annak rögtön nyoma marad, amit követni is lehet.
A hagyományos iskolában jellemzően készek, szinte előre
gyártottak a tanulásszervezés formái. Külsődlegesen határozzák meg a
tartalmat (a tantárgyakat NAT), a tanításhoz rendelt időt (óraterv), és
a tanulók előrehaladása az évfolyamok meghatározott rendjében történik.
A tanulócsoportok és osztályok szervezésének a szempontjai is többnyire
adottak, így a differenciálás a hagyományos iskolában a
tanításmódszertanra, a tanórára korlátozódik csupán. Az önálló iskolában
a tanulásszervezésnek két fő területe határozható meg: a
tanulócsoportok és osztályok szervezése, illetőleg a tananyag
kiválasztása (tantárgyi rendszer) és a tanuláshoz szükséges idő
(óraterv) megszabása, az iskola által.
Fontos, hogy a tanítást a tanulók képességeihez és tanulási üteméhez
lehessen illeszteni, hogy minél hatékonyabb legyen a tanulás, és a
megtanultak beépíthetőek legyenek az egyének gondolatába, életvitelébe.
Hazánkban igen sokáig a centralizált oktatásügy keretei között fel sem
merült a differenciálás lehetősége a tanítási módszereket illetően. Ez
nem a pedagógusok és iskolák hibája volt, egyszerűen csak nem
rendelkeztek a differenciáláshoz szükséges autonómia képességével.
Manapság ezzel már jóval kevésbé van gond, mert az igény megvan az újra.
Azonban a differenciáláshoz szükségeltetik a szakértelem mellett, programok és eszközök, melyek megléte elengedhetetlen hozzá.
A differenciált oktatás szükségszerűen jelent kiválasztást, szegregációt
is, hiszen a tanulók kisebb-nagyobb csoportját bizonyos sajátosságaik
alapján választjuk ki az azonos életkorúak közül. A differenciálásnak az
a célja, hogy az egyes tanulók egyéni szükségleteihez igazítsuk az
elsajátítandó tananyag tartalmát és szerkezetét, valamint oktatási
módszereinket. Természetesen, bizonyos kereteken belül, ameddig a
tanterv ez megengedi számunkra. Fontos megjegyezni a csoportok
említésénél, hogy a csoportmunka nem azáltal teszi lehetővé a
differenciálást, hogy a csoportok mást tanulnak, hanem azáltal, hogy az
egyforma és az eltérő feladat megoldásának útját is úgy járják végig,
ahogy az a csoport, a csoportot alkotó egyének sajátosságainak megfelel.
Szükséges a differenciálás az oktatásban, mert teret enged a tanulók
belső késztetéseinek, valódi döntéseinek, egyéniségük kibontakoztatására
is több lehetőséget biztosít, mint egy hagyományos képzés. A
differenciálás szükségessé teszi a tanítás során az egyes tanulók
számára a képzési célok, a feldolgozandó tartalom, a megoldandó feladat
eltérő meghatározását, elvégre csak így lehet tekintettel lenni a
tanulók előzetes tudására, motiváltságára, önálló tanulási
sajátosságaira.
Hogy a gyakorlatban is el tudjuk képzelni, vegyünk egy osztályt, ahol
egy tanórán egy időpontban különböző tanulók dolgozhatnak párhuzamosan
csoportmunka és egyéni munka, vagy egyéni munka és páros munka
keretében. A tanuló saját fejlődéséért lesz felelős, ha a pedagógus
terveit a tanulók elképzeléseivel egyeztetve valósítja meg (pl. projekt
módszer, reformpedagógiák.) Ilyenkor a differenciált feladatadás,
személyre szabott segítség, csoportok és párok együttműködése
természetes részei az oktatási folyamatnak. Az oktatási informatika
számos eszközzel támogatja a differenciált tanítást.
Az egyes tanórákon zajló folyamatok középpontjában, optimális esetben
a gyereknek kell állnia. A tanárnak pedig az lenne a legfontosabb
feladata, hogy a tanuló aktív tevékenységéhez, a tanuláshoz megtervezze,
megteremtse és megszervezze a lehető legoptimálisabb feltételeket. És
hogy miért fontos mindez az oktatásban? Az ember harmonikus működése,
fejlődése elképzelhetetlen önszabályozás nélkül. Ezen képesség működése
jelenik meg a döntéshozatalban és a döntéseink következményeinek
viselésében. Ez az alapja a személyiség fejlődésének és az egyénnek a
közösségben elfoglalt helye alakulásának (ez lényegében az autonómia
fogalmát meríti ki). Az alap tehát, hogy minden tanuló (gyerek)
fejlődik, ha része egy olyan közösségnek, ahol fontosnak, kompetensnek
és autonómnak érezheti magát, és ez kihat életének további területeire
és a jövőjére is.
13+1 útmutatási pont felnőttképzőknek a differenciálás alapelvének
figyelembevételéhez egy távoktatási, azaz online, elektronikus
eszközökkel támogatott tanítási-tanulási folyamatban:
- Digitális eszközök és alkalmazások sorra vétele az oktatási folyamatban: számítógép, internet, írásvetítő, digitális tábla, mobiltelefon, moodle, mahara, facebook, tanulóközösségek, Second Life, stb.
- A tanulók szokásainak, tudásának feltérképezése a taneszközök használatával (megalapozó tudás, aktivizálhatóság, önálló és társas munkavégzés, együttműködési képesség, stb.).
- A megfigyelések elemzése, az egyes tanulók esetében külön-külön.
- A megfigyelések alapján kategorizálhatjuk, strukturálhatjuk a tanulókat.
- Csoportok létrehozása a tanulókörnyezetben.
- Újracsoportosítás, vagyis nemcsak a hasonló képességű tanulók kerülnek egy csoportba, hanem megfordítva, a különböző képességűek, tanulási stílusúak is találkozzanak egy csoportban (homogén-heterogén csoportok).
- Tananyag tervezése, milyen célokat akarunk elérni.
- A tananyag tanulókhoz való igazítása, tananyag szerkesztése, létrehozása, interaktívvá tétele (módszerek, eszközök) – célok megosztása a tanulókkal.
- A csoportok munkájának kibővítése eszközhasználattal – azon eszköz kiválasztása, amely a leginkább praktikus az egyénhez, ill. a csoporthoz illő módszer, tanulási stílus szempontjából – a tanuló bevezetése az eszköz használatába.
- A tanulók egyéni pedagógiai gondoskodása – önszervezésének ösztönzése.
- A tanár támogatja a tanuló munkáját, a tanuló munkájának nyomon követése, tanulóközpontúság.
- A tanuló munkájának önértékelése.
- A tanuló munkájának tanári értékelése.
13+1 Tapasztalatok, következmények, vélemények cseréje, stb.
Készítették: Dikácz Zsófia Anna és Fülöp Viktória
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése